יום חמישי, 4 ביולי 2013

משחק לכל הדורות

המשחק מלווה את האדם בשלבי חייו בכל גיל, מקום וחברה. על פי התפיסה ההומניסטית המשחק הוא פעילות לשמה הנעשית מתוך רצון, הנאה וללא פיצוי חומרי, משחק הוא ילודה של החוויה התרבותית. (ארבל, לחמן, אפשטיין, קאופמן וקבלינסקי, ח"ת).
 בפוסט זה רוצה להציג  משחק מעניין שגשר בין דורות שונים במגזר הערבי לאחרונה המשחק נקרא ארבע תמונות ומילה אחת.המשחק הזה הוא משחק חשיבה בשפה ערבית שאפשר לשחק אותו באייפון או באייפד, מייצרי המשחק הם קבוצה שנקראת Mesklab שמגדירים את עצמם ב- The best mobile team in the regionמשחק ארבע תמונות ומילה אחת  קיבל חצי מיליון הורדה  באנדרואיד ואייפון ( נכון לתאריך  22.6.2013 )משחק על אותו רעיון בשפה עברית נמצא כאן.
כללי המשחק:-
המשחק מכיל בתוכו 450 חידה בכל חידה מציג ארבע תמונות  וצריך למצוא את מילה המבטאת את ארבע התמונות המוצגות ( מה משותף)המילה יכולה להיות שם או פועל רמז התחלתי במשחק מספר האותיות של המילה המשותפת , ניתן לבקש עזרה למצוא את המילה הנכונה אבל זה מוריד 150 נקודת או מוחק אות או יותר ומורידים 75 נקודה.

המשחק מפתח מיומנויות חשיבה לוגית, ניתוח הסקת מסקנות, מניע לעבודת צוות , אתגר ושיתופיות , עיקרון ההנאה והזרימה בולט במשחק וזה מזכיר לי  על אחד המושגים שנחשפנו בסמסטר ב   בקורס משחקי רשת בהנחייתה של צביה אלגלי מיהאלי (2012) מגדיר את עקרון הזרימה flow - המצב שבו אנשים שקועים כל- כך בפעילות עד שלשום דבר אחר אין חשיבות בעיניהם; החוויה עצמה מהנה כל- כך עד שימשיכו בה אפילו במחיר כבד, לשם העשייה בלבד.( לחצו כאן לצפות בהרצאתו המרתקת של מיהאלי )
במשחק שהוזכר לעיל  יש בו  כמה מאפיינים שגרם אותו להיות" להיט" בתקופה האחרונה:-
1- הכללים ברורים.
2- רמת האתגריות גדולה
3- אפשר לשחק במשחק בכל מקום ובכל זמן.
4-  לפי דעתי יש עניין משותף לכל הגילאים  כך הפתרון מתבסס על מציאת מילה  משותפת– אני חושבת שאלמנט השפה ורמת האתגרתיות חיבר בין דורות שונים, נחשפשתי לראשונה למשחק כאשר הבת שלי בקשה ממני עזרה לפתרון אחת החידות.
המשחק פיתח צדדים חברתיים אחרים כמו קבוצות הפייסבוק ונדהמתי כמה ילדים מהדור  Z  אינם מוכנים לחשוב וכל הזמן מבקשים עזרה בקבוצות הפייסבוק כדי שלא יפסידו בנקודות ולהיות הראשונים שמסיימים את המשחק ועוד נדהמתי יותר הרבה  אתרים שמציגים את הפתרונות ל 450 חידה וכולם ( דור  ה- Z) מדברים על זה בפייסבוק. בשיחה עם חברות שלי שאנו נחשבות מהדור  ה – X ו Yידעתי שאנו שונים מהדור  גם באותו משחק אנו מוכנים לחשוב על אותו חידה כמה שעות ואפילו כמה ימים אבל ראיתי שילדי דור ה-Z מחפשים פתרונות מהירים יותר דרך הרשתות החברתיות כמו הפייסבוק .
לסיכום אני רוצה לומר שכדאי לבנות משחקים שמחברים בין גילאים שונים ומחזקים את הצד החברתי, אני אישית התחברתי למשחק וגם נהניתי .
 בתקופה הזואת אני מכינה משחקי מדעים על אותו רעיון למצוא מה המילה המשותפת לארבע תמונות  כסיכום לספר המדעים לכיתה ד אני מקווה  שאצליח לעורר מוטיבציה ואתגר בין תלמידי.


מקורות:-

 

ארבל, ח', לחמן, ד', אפשטיין, נ', קאופמן, ה', וקבלינסקי, ד' (ח"ת). למידה באמצעות משחקים. אאוריקה, 32, 14-1.אוחזר ב- 20 במרץ, 2013 מתוך:

http://www.matar.ac.il/eureka/newspaper32/docs/04.pdf

 

מיכיי צ'יקסנטמכיי על זרימה, אוחזר ב- 4 ביולי 2013 מתוך: :http://www.ted.com/talks/mihaly_csikszentmihalyi_on_flow.html



צִ'יקסֶנְטְמְהַיִי, מ' (2012) . זרימה - הפסיכולוגיה של החוויה המיטבית, אוחזר ב- 4 ביולי 2013 מתוך: http://opus.co.il/pub/zrima-1.pdf

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה