יום רביעי, 10 ביולי 2013

שילוב סרטונים בהוראה


בשבוע זה למדנו על עקרונות שילוב סרטונים בהוראה בקורס הערכת טכנולוגיות ידע בהנחחית ד"ר ליאת אייל, הכרנו קריטריונים לבחירת הסרטון המתאים לצורכי  הלומדים וערכנו את רמת החשיבה הנדרשת בלמידה מבוססת סרטונים.
בפוסט זה אני לא רוצה להתייחס ליתרונות שילוב סרטונים בהוראה (כולנו יודעים מהי תרומת התהליך הזה) אלא אני רוצה להתייחס למספר כיוונים למחשבה והצעות לשימוש מושכל בסרטונים ושילובם בתהליך הלימודי.במאמרה של רעות ברוש (שימוש בסרטים בהוראה ) מציעה כמה נקודות ודגשים לשילוב נכון של סרטים בהוראה, אני אסכם:-
1- המינון- לא להגזים, ולא להציף.
2- הכנה:- על המורה לצפות בסרט לפני השיעור.
3- סינון ראוי.
4- הצפייה תשרת את הלמידה.
5- תיווך- צפייה צריכה להיות תמיד מתווכת.
6- התייחסות- כדאי להתייחס לסרט כאל סוג של טקסט.
7- שימוש בדפי צפייה- שאותם ממלאים התלמידים תוך כדי הצפייה ובעיקר אחריה.
8- לשדר לתלמידים כי הצפייה בסרט היא חלק אינטגרלי מהלמידה.
9- חשוב לבדוק לפני השיעור את תקינותם של כל אמצעי ההקרנה.
אני כמורה למדעים משתמשת הרבה בסרטונים אבל תמיד הרגשתי שיש חולייה חסרה בתהליך, לפעמים רציתי חלק מהסרטון או אפילו לייצר סרט בעצמי.אספתי כמה כלים לשימוש בסרטים אני רוצה לשתף אותכם :-
שם הכלי
מה מאפשר?
הכלי הזה מאפשר לחתוך מהסרטון את החלקים שלא רוצים להופיע בסרט.
עורך רשימת השמעה שיתופי המאפשר למשתמשים למזג קבצי וידאו מקוונת שונים באינטרנט לסרטון אחד רציף ואף לחתוך את הקטעים המיותרים.
מאפשרים שתול על גבי הסרטון הנבחר שאלות סגורות, פתוחת או הערות
מאפשר הוספת תיוג לסרטונים.
מאפשר יצירת סרטון אנימציה.
מאפשר יצירת סרטון מונפש כולל טקסט ומוסיקה.
לצילום וידאו על המסך.
יצירת סרט בצורה שיתופית.


החשיפות לכלים אלה  דחף אותי לארגן את עצמי ולעשות שיקול דעת  בבחירה  מושכלת, אני חושבת שחיפוש מבוקר ,ארגון ובחירה מושכלת לסרטונים תומך בקידום בתהליך הלימודי , לכן צריך על כל מורה לצטייד בכלים טכנולוגים ופה אני מציעה לכל מורה, לא חשוב מה הוא הנושא, לצור תקייה ובה קישורים לסרטונים שאסף או יצר בכל תת נושא. 
אחד האתרים המובילים בעניין סרטונים הוא אתר בריינפופ ובו תוכלו למצוא הרבה סרטונים יפים מסודרים ברשימה עשירה.
דוגמה לסרט בנושא מדעים( איכות הסביבה) שאפשר לשלב אותו בתחילת השיעור (דקה אחת ) וכך אנחנו מעוררים את חשיבתם של התלמידים על הנזקים הסביביתיים בזמן קצר ,אתם מוזמנים לצפות.


דוגמה נוספת לסרט שאני לוקחת בתור מחנכת, או בשיעור מפתח הלב, הסרט הזוכה בפרס הסרט הקצר הטוב ביותר בעולם לשנת 2013 שנקרא my shoes ל- Nima raoofi.באמצעות הסרט הזה אנחנו יכולים כמורים לשכנע את תלמידינו להסתכל על הדברים מזוויות שונות ( הסרט מרתק לא אגלה עוד...  )  צפייה מהנה

מקורות:-

ברוש, ר'(2013). ללמוד בסרט- שימוש בסרטים בהוראה. אוחזר ב 10 ביולי, 2013 מתוך:-http://levladaat.org/content/525

מעטוף, א' (ח"ת). שילוב סרטונים בהוראה [הודעה בבלוג].אוחזר מתוך:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה