יום חמישי, 18 ביולי 2013

כישורי המאה עשרים ואחת מכשולים ביישום

אני כותבת פוסט זה בעקבות קריאתי למאמרו של ד"ר עוזי מלמד: כישורי המאה עשרים ואחת מכשולים ביישום.
מלמד טוען שהמושג מיומנויות המאה העשרים ואחת נשמע תכופות בשיח החינוכי של השנים האחרונות, אנשי חינוך מפתחים רשימות של מיומנויות כאלה ומסבירים מדוע הבוגר הרצוי  צריך להצטייד בהן אך אם לא נאתר את המכשולים בדרך ליישומן ילך המושג הזה בדרכם של מושגים חינוכיים אופנתיים אחרים מבלי להותיר סימן על המעשה החינוכי.
ד"ר עוזי מלמד  מעלה במאמרו כמה מכשולים בדרכן של מיומנויות  המאה 21 :-
אני אנסה לסכם את התייחסותו לנושא:-

1- כישורים במקום מיומנויות:-





2- פרשנות רחבה במקום צרה:-
ד"ר מלמד אומר שמושג מיומנויות מגביל מאוד את אופק המשמעויות המיוחסות למיומנויות המאה 21 משום שפירוש המיומנויות נתפש כשליטה בכלים טכנולוגיים.
3- פדגוגיה חדשנית במקום חדשות:-
לשם כישורי המאה 21 צריך לנקוט שיטות הוראה חדשניות לא חדשות – כוונתו לשיטות הוראה שהחינוך פיתח בעבר משום שמיומנויות עצמן לא בהכרח חדשות.
4- פשטות במקום סיבוך:-
מכשול אחד שדיבר עליו ד"ר עוזי מלמד הוא עומס יתר של  פריטים הכלולים ברשימות, והוא מציע רשימה של עשרה כישורים לא יותר, כל כישור צריך לבוא עם שיטות הוראה מומלצת.

אני מסכימה בחלק מדעותיך ד"ר עוז מלמד, ניתחת מעמיק את ההבדל בין מיומנויות וכישורים, רובנו לא שמו לב לנקודה זואת כולנו הסתכלנו על " מה התוצר הסופי ומה נשיג בסופו של תהליך, אבל לא מסכימה אותך שאי אפשר לפתח כישורים באמצעות חיקוי ותרגול אני חושבת שדווקא שיטת התרגול מפתחת בפני הלומד צדדים שאולי לא חקר אותם קודם אז תהיה לו שליטה אישית בנושא.
אחת הטענות שהעלית שהשימוש באמצעים טכנולוגיים בבית הספר, מקרן מחובר למחשב, לוח חכם, ספרים דיגיטליים, טאבלטים מחזק עתים קרובות את ההוראה 
 מחזק לעתים קרובות את ההוראה המסורתית שבה מורה סמכותי " המחזיק כיתה", ופה אני מגיבה הסיטואציה הזואת קשורה בכל מורה ומורה , אני מורה למדעים ומתמטיקה בבית ספר יסודי 13 שנה רואה שלפעמים צריך טיפה קטנה של התבלין הזה כוונתי  לצדדים החיובים של הוראה מסורתית.
השימוש במחשב לוח חכם ספרים.... לסוף הרשימה הלא מסתיימת בעידן הזה הם רק כלים המשרתים אותנו למילוי הפער הנוצר בנינו לבין תלמידנו.
אני מסכימה בחום לשם הוראת כישורי המאה 21 צריך לנקוט שיטות הוראה חדשניות לא חדשות כבר הכל קיים אבל צריך לנהוג ברוחו של הזמן, הזמן החדש המעודכן ופה אני מציעה קודם כל צריך לחזק את אורם של המורים ללוות אותם ולתמוך בהם, זה תהליך לא פשוט יש הרבה מורים שעדיין עומדים בפתח המערה ומפחדים לצעוד צעדים רואשניים ואולי כמו שאמרת שצריך לצמצם את הרשימה הארוכה הזואת של מיומנויות ה מאה 21 ל 10 כישורים אבל על מה נוותר ? להלן הרשימה במה נבחר ?

ליותר מפורט:-


אני מסכמת את דברי שקצת סבלונות.. סבלנות... אנו בתחילתו של תהליך.


מקורות:-
מלמד, ע'(2013).כישורי המאה העשרים ואחת: מכשולים ביישום . אוחזר ב 18 ביולי מתוך:-http://portal.macam.ac.il/ArticlePage.aspx?id=7965

image:-
מיומנויות המאה 21




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה