יום רביעי, 14 באוגוסט 2013

חינוך חדש במאה ה- 21: Moocs

לפני שבועיים נחשפנו למושג חדש בהרצאתה של ד"ר חגית מישר טל בקורס שילוב טכנולוגיות תקשוב ולמידה,המושג הזה נקרא MOOCS  (Massive open online corses)- קורסים מקוונים פתוחים ורבי משתתפים , הם קורסים אקדמיים הנלמדים באופן מקוון הפתוחים לקהל  הרחב לעיתים קרובות בחינם ורב משתתפים עד מאות אלפי לומדים.
מן החברות  המופרסמות העוסקות בתחום זה:-
1- יודאסיטי – (Udacity)
2- קורסרה – (Coursera)
3- אדקס –(edX)
4- פיוצ'ר-לרן - (Futurelearn)
אופן הלמידה ב - Moocs :
נקח למשל הצעה מהאוניבירסטה הפתוחה לקורס מסוג moocs-
"כל שבוע אקדמי מכיל 2-4 הרצאות וידאו קצרות מלוות בשאלונים ממוחשבים המעניקים משוב מיידי ללומדים. הרצאות הוידאו מפנות לספר לימוד מקוון שזמין לכל התלמידים ללא עלות. מטלות שבועיות ופרויקטים מסייעים לתלמידים להעמיק בחומרי הקורס. פורומים מגוונים מאפשרים מפגש ולמידה משותפת עם סטודנטים מרחבי העולם, תוך דיון בחומרי הקורס ובמטלות. הקורס ילווה במספר מפגשים שישודרו בשידור חי. בחינת סיום תאפשר לתלמידים להעריך את הישגיהם בקורס. הקורס נבנה כדי לאפשר לתלמידים להיות "מאזינים חופשיים" בקורס, תוך השקעה של כשעתיים ביום בצפייה בהרצאות והתמודדות עם השאלונים המקוונים, או להתעמק בחומרי הקורס. תלמידים שיסיימו את ה-MOOC יקבלו תעודת סיום שמשקפת את עבודתם בקורס".
 דפנה קולר אחת המייסדים של CORSERA  מדברת על קורסים מסוגים כאלה בהרצאתה בכנס מיטל 2013 היא מציגה כמה דוגמאות מרתקות לסטודנטים שבחיים לא הייתה להם הזדמנות ללמוד כסטודנט אוטיסטי שקבל 6 תעודות , איך מעריכים אותם ואיך משפרים.




בתקופה האחרונה קורסי מסוג MOOCS  הוצבו מתחת זכוכית מגדלת מאנשי חינוך רבים בפוסט זה אציג כמה יתרונות וחסרונות של MOOCS:-
יתרונות:-
* הגדלת הנגישות לידע וללמידה
* הקטנת עלויות לימודים אקדמיים
* חיזוק התחרותיות ופיתוח ההוראה האקדמית
*יכולת מדידה משופרת של תהליכי הלמידה וניהול הקורס
*חיזוק הזיקה וההתאמה בין הלימודים האקדמיים לשוק העבודה

חסרונות:
* פוטנציאל להקטנת "ערך השוק" של תואר אקדמי
*חשש מהתדרדרות איכות הלימודים המקוונים
*צמצום הדיאלוג עם מרצים, החוויה האקדמית והמערך התומך לסטודנט
* מגבלות על היכולת להעריך סטודנטים 
( מתוך למידה אקדמית מקוונת וההכרה בה )
ד"ר JAN PLAZA  בכנס על הוראה ולמידה מבקר את MOOCS הוא טוען שקורסים כאלה אינם מקדמים את היצרתיות ואת דרכי החשיבה, אין התנסות ממשית במעבדה ואינטראקציות ישירות עם המדריך.
מהנתונים האחרונים המעניינים על Moocs שאחוזי הנשירה מהקורסים הוא גבוה במיחוד -   ממוצע של כ -70%-  ופה אני שואלת למה ?כנראה שיש בעיה רצינית!
אני חושבת שלאנשים קשה להעריך חינוך חינמי או אינם  יכולים להגדיר מה הם רוצים ?או כמו שאמרה קולר אין להם כוונה לסיים.
דפנה קולר מציגה את הבעיה הזואת בכנס מיטל והיא אמרה זה דומה בכניסה לספרייה חלק קורא ומתעניין וחלק מדפדף ועוזב.
ולפי דעתי עניין האינטראקציה הישירה שאיננה בקורסים כאלה עוזרת על אחוז הנשירה, רבים מאתנו האלמנט  האנושי חשוב להם לכן הם עוזבים!
לכל אחד מאתנו יש לו האישיות המיוחדת שהוא יכול להחליט אם הסגנון הזה מתאים לו או שהם בכלל רחוקים.
אני חושבת ש- MOOCS מתאמים להרבה אנשים שרוצים לרכוש את הידע ויש להם ראיה עתידית , זהו רעיון יפה חינמי , פתוח לכולם בנוסף והכי חשוב מאתגר אולי יהיה האופנה החינוכית לדור הבא. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה