יום חמישי, 29 באוגוסט 2013

חשיבה מסדר גבוה

 בעידן הזה הרץ בלי הפסקה אנשי חינוך ופדגוגיה מדגישים לשלב מיומנויות חשיבה מסדר גבוה בלמידה ובהוראה.
בקורס  עקרונות בפיתוח סביבות למידה מתוקשבות בהנחיית ד"ר אתי כוכבי נתבקשנו לבנות יחידה מתוקשבת בלוח האינטראקטיבי בשילוב מיומנויות חשיבה מסדר גבוה.
אני חייבת לספר לכם בהתחלה הטכנולוגיה  הזאת וכיצד להשתמש בכלים סחבו אותי רחוק  לבנות יחידה דלת מיומנויות חשיבה מסדר גבוה?
למה זה קרה? אולי התעסקותי הרבה ב"איך להשתמש בכלים" ובטכנולוגיה עצמה!!!
שמתי לב לנקודה זואת ואז שינתי הכל  .....זה כמו להרוס ארמון חול .
חקרתי וחיפשתי מה היא חשיבה מסדר גבוה? ואיך לשלב אותה דווקא בלמידה מתוקשבת?
ואיך אני יכולה לאזן בין הטכנולוגיה המסייעת לבין הפדגוגיה?
(זוהר 1996) מציינת בספרה  ללמוד, לחשוב וללמוד לחשוב. שהמושג חשיבה מסדר גבוה אינו מיוחד לסוג חשיבה זה או אחר (חשיבה ביקורתית, חשיבה יצירתית, פתרון בעיות, חשיבה מדעית) אלא מדגיש באופן כללי את הניגוד בין "מיומנויות חשיבה נמוכות" (כגון שינון מידע או שליפתו מהזיכרון) לבין מיומנויות חשיבה הדורשות פעילויות שכליות מורכבות יותר.
היחידה שבניתי היתה על השיניים לכיתה ב , בבניית היחידה  צרפתי פעילויות קוגנטיביות מתוקשבות שניתן לסווג אותן כפעילות חשיבה מסדר גבוה והסתמכתי על הנקודות שזוהר ציינה :-
 *בניית טיעונים*עריכת השוואות
* פתרון בעיות מורכבות שאינן אלגוריתמיות
*התמודדות עם חילוקי דעות*קבלת החלטות
* זיהוי הנחות חבויות
*רוב מיומנויות החקר כגון: שאילת שאלות, העלאת השערות, תכנון, עיבוד נתונים והסקת מסקנות.



(מתוך המצגת של ד"ר חגית מישר טל)
דוגמאות מהיחידה שבניתי:
חשיבות השיניים- אפשר להציג את הנושא באופן חוויתי מתוקשב
מטלה ראשונה:-


מטלה שנייה:-



מטלה שלישית:-


נקח למשל המטלה הראשונה:-
במטלה הראשונה על התלמיד לנחש איזה סוג אוכל ניתן לאכול עם שיניים ואיזו סוג ללא שימוש בשיניים.(השערת השערות)
לאחר כך לבצע הניסוי באופן ממשי כל פעם ילד אחר יבדוק סוג מזון אחר על ידי ביצוע אכילת המזון ויגלה אם השתמש בשיניים או לא .
תפקיד המורה לגלות את התשובה הנכונה על ידי לחיצה על כל מילה בכדי לאמת תשובות התלמידים.בסוף הניסוי המורה ישאל התלמידים מה מסקנתם מהניסוי ואחר כך המורה תלחץ על המילה "מסקנתו בכדי לגלות המסקנה הנכונה
במטלות מתוקשבות כאלה אני חושבת שהצלחתי למזג את הטכנולוגיה בפדגוגיה באופן יעיל ומושכל וגרמתי לתלמידים לשער השערות, להסיק מסקנות ולקבל החלטות.אני בשלבים האחרונים לסיומה  של היחידה נהנתי מאוד שעשיתי שינוי מחשבתי ומעשי למען תלמידי ובטח למען עצמי.

מקורות:-
מצגת הקורס של ד"ר אתי כוכבי ,מיומנויות חשיבה מסדר גבוה.
בן דוד,ע' (ח"ת), על חשיבה מסדר גבוה בהוראת המדעים אוחזר ב5 בספטמר2013 מתוך:-
מישר- טל, ח' (ח"ת) פיתוח חשיבה מסדר גבוה בסביבה מתוקשבת אוחזר ב5 בספטמר2013 מתוך:-


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה