יום חמישי, 5 בספטמבר 2013

חבריי הקטנים

השבוע הזה הוא סוף השבוע השני לחזרתי לעבודה בבית הספר יסודי שבו אני מלמדת אחרי שנת שבתון.
 חלק גדול של תלמידי פנו אלי ושאלו אותי למה אני לא מסכימה לחברותם בפייסבוק???
התלמידים הציבו אותי במצב של דיון אולי גדול עליהם והסברתם להם לפי חוזר מנכ"ל רוב הרשתות החברתיות הציבוריות אינן מאפשרות השתתפות של ילדים מתחת לגיל 13, וזאת, בדרך כלל, נוכח הוראות החקיקה האמריקנית בנושא זה – Children Online Privacy Protection Act COPPA)) אשר אוסרות על אתרי אינטרנט הפונים לקטינים מתחת לגיל 13 לאסוף מידע ללא הסכמה הורית שהתקבלה באופן מהימן. בהתאם לכך בתי הספר אינם רשאים ליזום או לעודד פעילות תלמידים מתחת לגיל 13 ברשת חברתית. וגם הסברתי להםעל השינוי במדיניות משרד החינוך ועל חוזר המנכ"ל  החדש שנשלח למנהלי בית הספר שמאפשר למורים להתקשר עם תלמידיהם באמצעות הפייסבוק וזה בניגוד לחוזר הקודם שאסר התקשורת בין התלמידים והמורים ברשתות חברתיות
והבטחתם להם למצוא דרך אחרת למצוא מסגרת מתאימה ומענה לשאלות שלהם בשיחה עם רכזת התקשוב בנושא זה אמרה שבימים הקרובים באתר בית הספר יהיו אתרי כיתה ובתוכם פורמים זמינים.
בחיפוש באינטרנט נחשפתי לאתר מעולה שמיועד לתלמידים בבית ספר יסודי הנקרא " ניפגש",  היא רשת חברתית סגורה וכלל ארצית המיועדת לתלמידי בתי הספר היסודיים. הרשת משמשת לילדים הצעירים כחלופה הולמת לשימוש ברשתות חברתיות פתוחות דוגמת פייסבוק.
השימוש ברשת "ניפגש" מדורג ברמה הבית-ספרית, כשלמנהל ולמורים יש סמכויות ויכולות נוספות על אלה של התלמידים. ההרשמה מתבצעת דרך מנהל בית הספר באופן שמונע כניסת זרים ומתחזים.
ומה לגבי תלמידי תיכון וחטיבת ביניים???
מורות חברות שלי ניסו לפתוח קבוצה סגורה ששייכת לתלמידי בית הספר תיכון או חטיבת ביניים  ספרו לי הקשיים בקרב התקשרותם עם תלמידים בפייסבוק:-
1- בעיה בהבנת מושג "חברות"
2- חוסר שיקולי דעת בזמן ההפנייה למורה
3- תדירות ההפניות
4- איכות השאלות
אני מרגישה כמורה מוטרדת מהשלכות קשר מורים תלמידים בפייסבוק מחפשת מחקרים מסוגיה זואת לאחרונה נחשפתי למאמר חדש מורים: להיות או לא להיות חברים של התלמידים בפייסבוק) המאמר מציג שני מחקרי גישוש איכותיים בהם מעורבים 11 תלמידי החינוך העל היסודי ועוד 5 מורים.
שאלות המחקר:-
1-כיצד מתאפיינת התקשורת- בפועל בין מורים ותלמידים באמצעות פייסבוק?
2- כיצד תלמידים ומורים מאפיינים את המורים המשתמשים בפייסבוק, לעומת המורים שאינם מתאפיינים בפייסבוק?
3- כיצד נתפסת תקשורת תלמידים- מורים באמצעות פייסבוק על ידי שני הצדדים?
הממצאים:-
* הממצאים מצביעים על כך שיחסים ביו מורים ותלמידים מישראל באמצעות הפייסבוק הינם בעיקרם השתקפות של היחסים ביניהם בכיתה.
* תקשורת זו מאפשרת למורים לספק תמיכה לתלמידים בהיבט האקדמי והרגשי.
* התקשורת בין מורים לתלמידים היתה מוגבלת אולם היא היתה שימושית עבור תלמידים מסוימים כאמצעי תקשורת זמין עם מוריהם
* תלמידים ומורים היו בעלי תפיסות דומות לגבי תקשורת תלמידים – מורים ברשתות החברתיות.
המחברים מסכמים שמדיניות האוסרת תקשורת מסוג זה עשויה להיות הרסנית עבור המורים והתלמידים הרוצים להשתמש באתרי הרשתות החברתיות כערוץ תקשורת נוסף.
אם כן איך אנו כמורים צריך להתנהג ברשתות חברתיות?
אני אצטט מחוזר מנכ"ל:-
  • המורה יפתח קבוצה סגורה שתנוהל על ידו או על ידי אחד התלמידים שיקבל הרשאה לכך ולא יצרף לקבוצה אף חבר מלבד התלמידים שהוגדרו על ידי המורה (תלמידי כיתה או תלמידי כמה כיתות או תלמידי מגמת לימוד מסוימת).
  • המורה יפתח לעצמו דף פייסבוק אישי ייעודי כמורה שישמש אותו לחברות בקבוצה. הדף המקצועי לא יכיל כל מידע אישי על המורה עצמו.
  • כל תלמיד בקבוצה יפתח דף פייסבוק ייעודי לקבוצה שלא יכיל מידע אישי על התלמיד עצמו.
  • המורה יהיה אחראי להתנהלות השיח בקהילה שימוקד רק בנושאי הלימוד. כללי האתיקה החלים על שיח זה זהים לכללים של השיח הכיתתי.







מקורות:-
פורקוש- ברוך, א',הרשקוביץ, א(2013), מורים להיות או לא להיות?, אוחזר ב5 בספטמבר 2013 מתוך:-
חוזר מנכ"ל אוחזר ב5 בספטמבר 2013 מתוך:-
חוזר מנכ"ל אוחזר ב5 בספטמבר 2013 מתוך:-
אתר נפגשים אוחזר ב5 בספטמבר 2013 מתוך:-

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה