יום רביעי, 11 בדצמבר 2013

מורידה כובע לטכנולוגיה

לפעמים קשה לי לדבר על מקרים אישיים ואולי זה לא המקום המתאים תרשו לי ... לפני שנה וחצי(למזלי הרע)  נשברה לי הרגל בתחילת שנת השבתון שחיכתי לה הרבה! ישבתי בבית חודשיים והתחלתי לסדר דפים מארוני שלא יכולתי לסגור אותו. נבהלתי מהכמות האדירה של הניירת שאספתי במשך כל השנים , ישבתי והתחלתי לסדר... לזרוק.... ולהקליד חלק מהדפים ואז ...התחיל המסע לסידור הבלגאן  הניירת האישית ... פתחתי את המחשב האישי אז גילתי ערמות של  מסמכים...מצגות..קישורים. התחלתי לסדר בתיקיות וכל הזמן הייתי מרוצה מהסדר החדש שארגנתי.
 אבל !! נוצרה בעיה חדשה כמות המידע שאני מקבלת שבר את התמונה מחדש. התחלתי ללמוד תואר שני והרגשתי את עצמי כמו ספוג מלא מים, במשך לימודי נחשפתי לכמה כלים לניהול הידע האישי , והנה אני  בסמסטר האחרון בקורס אוריינות דיגיטלית בהנחיית ד"ר שרון הרדוף סחב אותי לביקורת עצמית ומעמיקה , כל הזמן חשבתי שאני מסודרת אבל במשך הלימודים ידעתי שבתוך תוכי משהו לא בסדר!
בהרצאות הראשונות של ד"ר הרדוף נחשפנו למושג "ניהול מידע אישי ,Personal knowledge management -PKM
ברגמן(2005) מגדיר את המושג הזה כ"ניהול מידע אישי היא פעילות שבה האדם שומר ומארגן את פרטי המידע שלו כדי לאחזר אותם בעצמו בזמן מאוחר יותר"
לפי דעתם של נחימאס והרדוף:
ניהול מידע אישי הוא סובייקטיבי ועומד על 3 מרכיבים עיקריים:
1-ההקשר
2-הפרויקט אליו הוא משתייך
3-הרלוונטיות.                                                                                                                              בסרטון הזה מוצג שתי בנות איך כל אחת מנהלת את הידע האישי שלה ומי עושה בצורה הטובה ביותר תלמדו


נחמיאס והרדוף, 2011 מדגישים שניהול מידע אישי מלווה בקשיים ודורש מהמשתמש זמן ומאמץ הכולל שמירת פריטים ואחזורם,
הערכת הפריטים, שיומם, יצירת קלסיפיקציות וקטגוריות ומלווה לעיתים קרובות בתחושת תסכול , וזה מה שקרה לי לפעמים שומרת במייל ולפעמים ב dropboxולפעמים ב-  google drive

הייתי צריכה לשתף אחרים לבנות את זה בעצמי וזה מתחבר למה שקראתי לעמי סלנט:-
"לא מדובר רק בתחזוקה של אחסון ומיון מקורות המידע אלא גם בהבניית הידע ובשיתופו עם מורים עמיתים."


בפוסט זה אני אציג  כמה כלים שנחשפתי אליהם לארגון הידע שבטח יעזרו לי בכתיבת הסמינר:-


הוא אתר אינטרנט המציע למשתמשים שירות לשמירת לינקים לאתרים מועדפים באינטרנטהאתר מאפשר גילוי, שיתוף, ארגון ואחסון תוכן על ידי תיוג (Tagging), כך שכל משתמש יכול ליצור לעצמו מאגר של דפים ואתרים על פי בחירתו (בשיטת הפולקסונומיה). כל לינק ניתן לתייג באמצעות תגית אחת או יותר, וכך ליצור מילות מפתח המייצגות את הנושאים המרכזיים המופיעים בו".( מתוך ויקפידיה)



היא פלטפורמה קהילתית לניהול ידע לבתי הספר בעזרתו מורים ותלמידים ממקומות שונים בונים ומנהלים מאגרי ידע משותף
בעזרת KNOWII קל למצוא חומרי לימוד, קל לשמור אותם וקל לשתף אותם. KNOWII לומדת את ההעדפות של המשתמשים ומתאימה להם את החומרים הטובים להם. KNOWII  מאפשרת לנהל דיון קהילתי על כל חומר לימוד.  KNOWII זמינה בכל מקום על כל מכשיר. הממשק של KNOWII הוא פשוט ונוח.(עמי סלנט) 



   היא מערכת מידע חדשנית  למדי ויעילה לניהול רפרנס אקדמי הנחשבת כאחת היעילות והמקיפות ביותר בעולם האקדמי . ניתן לארגן ולמיין את כל פריטי הביבליוגרפיה של החוקר או המומחה.



מדובר בתוסף לכרום המאפשר ארגון ויזואלי באמצעות ענפים ותתי ענפים של כל מה שמעניין אותנו באינטרנט. אל "עצי המידע" האלה נוכל לגשת בכל מקום ואף לשתפם עם חברים באמצעים שונים.



אני מסכימה לדבריהם  של נחמיאס והרדוף שקיים צורך בהדרכה והוראת תחום ארגון המידע האישי והצבת מטרות לתלמידים ולסטודנטים גם כן  נעמי פורת בבלוג שלה מציינת  שצריך לבנות אחרת את סולם החשיבות בהקניית מיומנויות המאה 21 שלדעתה ראשית יש לתת לתלמידים את הכלים לחשוב ולתכננו כיצד לבנות את הידע האישי שלהם, כיצד לארגן את הידע שהם אוספים ברשת וזואת עוד בטרם נתייחס למימנוניות האחרות"

 אני מוסיפה מהניסיון האישי כמה עצות:-
1- בחר בכלים המתאימים להעדפותיך ואישיותיך .
2- הימנע לבנות מבנה היררכי מסחרר שקשה לפעמים להגיע למטרתך
3- תן שמות רלוונטיים לתקיות
4- אתה יכול לבחור ולסמן ברמזים כדי לארגן את המידע האישי
5- תטפל "בגינה שלך " שבנית ובטח אתה תהנה מזה ואז תבין שצריכים להוריד כובע לטכנולוגיה.

כלים נוספים:-


 מקורות:-
 כלים לניהול ידע אישי אוחזר בתאריך 11.12.2013 מתוך:-

ניהול ידע בחינוך: בכחול לבן, אוחזר בתאריך 11.12.2013 מתוך:-  
מערכת  Mendely   לניהול מידע אקדמי, אוחזר בתאריך 11.12.2013 מתוך:-  

מטרות ואסטרטגיות לניהול מידע אישי במשימות למידה, אוחזר בתאריך 11.12.2013 מתוך:-  http://www.openu.ac.il/research_center/chais2011/download/nachmias_hardof.pdf


ויקפדיה ,דלישס , אוחזר בתאריך 11.12.2013 מתוך:-  


לראות את היער, לנהל את העצים: "מנדליי" ככלי לניהול ידע אישי.אוחזר בתאריך 11.12.2013 מתוך:-  
http://blog.tau.ac.il/libraries/wp-content/uploads/2013/05/Ahava_Cohen_Teldan_2013.pdf

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה