יום חמישי, 26 בדצמבר 2013

הריח הדיגיטלי- על ספרים דיגיטלים


בתחילת לימודי לתואר שני רציתי לכתוב רשומה על ספרים דיגיטלים, אבל לא התעניינתי הרבה , השבוע הזה כן נכנסתי עמוק לנתח ספרים דיגיטלים , לתת ביקורת ומה אנו כאנשי תקשוב יכולים להוסיף לכלי זה?
קודם כל תנו לי להסביר לכם מהם ספרים דיגיטלים?
הספר הדיגיטלי הוא ספר שהטקסט שלו איננו פיזי - אותיות דיו על גב נייר, אלא טקסט דיגיטלי המופיע על פני מסך. ניתן לקרוא את הטקסט באמצעות מחשב (כגון מחשב נייח, מחשב נייד או מחשב לוח) וניתן לקרוא אותו באמצעות קורא ספרים אלקטרוני - מכשיר שנועד במיוחד לקריאת ספרים דיגיטליים וטקסט דיגיטלי אחר. ספרים אלקטרוניים הופיעו כבר בשנות ה-70 של המאה העשרים, הרבה לפני הופעת האינטרנט כפי שאנו מכירים אותו כיום(אורעד, 2013).
כחלק מהתכנית הלאומית "התאמת מערכת החינוך למאה ה-21" ובמסגרת מהלכי הפיתוח של תוכן חינוכי דיגיטלי, החליט משרד החינוך לצאת במהלך של יצירת חלופה דיגיטלית לספרי הלימוד המודפסים בתוך חמש שנים (עד לשנה"ל התשע"ז) חוזר מנכ"ל   )
ישנה שלוש רמות לפיתוח של ספרים דיגיטלים .
רמה א:-
רמה זאת היא רמה מיוחדת של ספר לימוד דיגיטלי בסיסי ופשוט במיוחד המבוסס על סריקה, ונועדה לספק מענה לספרים ותיקים ולמקרים שבהם קיים קושי לבנות ספר דיגיטלי בתקנים המתקדמים יותר.
רמה ב:-
ספר דיגיטלי ברמה ב' הוא ספר דיגיטלי ברמה א' הכולל תוספות של משאבי מדיה המשולבים בתוך הרצף הלימודי.
רמה ג:-
ספר העומד בתנאי ספר לימוד בגרסה ב' ובנוסף מכיל גם תוכן דיגיטלי אינטראקטיבי שהוא חלק אימננטי מהספר, וכן תמיכה במערכות לניהול למידה (Learning Management System - LMS) .

לספרים הדיגיטלים יתרונות וחסרונות :
מיתרונות הספרים הדיגיטלים ( מתוך סרטון ביויוטיוב)
1- קל לנשיאה- 
2- יכולת עדכון מיידית
3- יכולת אינטראקציה ושיתוף
4- יכולת מעקב אחי הלומדים
5- טכנולוגיה ירוקה
6- יכולת של הוספת הערות, מירקונים, קישוריות
7- פיתוח יכולות חשיבה גבוהים
חסרונות:-
1- אי תלות במקומות אנרגיה
2- רעיון הספר המודפס נחשב למתנה נהדרת
3-  חלק חושבים כספרים לא גורמים עייפות לעיניים
4- לא מרגישים " ריח ספרים"
אני אישית השתמשתי בספרים דיגיטלים של מט"ח ב" כותר " שהינם סרוקים בשיטה מתקדמת המאפשרת לעשות בהם כל מה שניתן לעשות בספר לימוד המודפס כמו:
להדביק פתקיות למרקר משפטים חשובים וכו... בנוסף לזה הספרים מצויידים בכלי עזר והדגמות כמו סרטונים סימולציות .
כל הזמן  שאלתי את עצמי אז מה הוסיף?  אולי ארגן לי את הסביבה הלימודית... ואז בהצאותיו של ד"ר דובי וייס  בקורס יישומי תקשוב מתקדמים התחלתי להבין שיש מצב של יצירתיות ואתגריות שמוטלת על כתפינו כמורים ואף חייבים להוסיף נקודות דבש לנושא זה  וזה מזכיר לי שמשפט קראתי אותו לד"ר קיזל בבלוג שלו( תמיד שומרת אמירות  והערות שמעניינות אותי )" שהכנסתו של ספר לימוד דיגיטלי למערכת החינוך אינה בשורה גדולה. למעשה זו בשורה קטנה מאוד, הבשורה הגדולה צריכה להיות הדיון סביב תכניהם של ספרי הלימוד, הרלוונטיות שלהם וגבולות הגיזרה שלהם. דיון כזה לא מתקיים ועד שלא יתקיים לא נהיה מותאמים למאה ה- 21"
אז מה עשינו ?
בקורס ד"ר דובי וייס בחרנו ספר דיגיטלי במדעים מעת הדעת ( שנחשב מרמה ג) התבקשנו להוסיף פעילות לימודית  לספר הדיגיטלי בנושא מחזור המים  ולהציגה בפני הכיתה ( כחלק מהמטלה הסופית), פעילות ההוספה היא פעילות מורכת ולא פשוטה כמו שאומר ד"ר וייס" פעילות מורכבת המצריכה  חשיבה יצרתית מעוגנת ברציונל טכנו פדגוגי"
חשבנו אני ושותפי מה ניתן לעשות וגילינו שחסר " שיתופיות " משחקיות ואתגר.
מה הוספנו:-
1- מצגת שיתופית  2- משחק מאתגר 3- סרטון הפותח דיון חשוב בנושא חסכון במים שהינו נושא חשוב שלא מוזכר בספר הדיגיטלי שחקרנו

 דוגמאות :-
א-  משחק הנחש והסולמות , התלמיד ילחץ על הקובייה  ויענה על השאלות שמופיעה אם התשובה נכונה מתקדם ואם לא התור עובר לשני  קישור למשחק.(קוד משחק-4673) קישור למשחק





 ב-  שלבי הפעילות :-
-    סרטון קצר
-   דיון ביו המורה והתלמידים על נושא חיסכון במים ומה ניתן לחקור.
-   מצגת שיתופית שמכינים אותה התלמידים – אסיפת חומר מתאים מהאינטרנט.
-   משחק מסכם.
הערך המוסף של הפעילות הלימודית שהוספנו:-
1- בניית ידע וחשיבה עצמית.
2- התוכן מוצג בצורה אטרקטיבית ומעוררת הנאה ועניין חוויתי.
3- יכולת לבצע מניפולציה על המידע, המשתמש יכול לערוך את המידע, להתנסות בו ולשנותו, להפעיל ייצוגים, ליצור ייצוגים בעצמו, לשתף אחרים בעבודה.

עכשיו אני מרגישה בנחות וכן מריחה את הריח הדיגיטלי ויכולה להפיץ אותו לתלמידי תודה לד"ר וייס  שכיוונת  אותי.


  מקורות:-






מצגת הקורס של ד"ר דובי וייס –יישומי תקשוב מתקדמים


קיזל, א'(2013). על דיגטליות ומוחין. אוחזר בתאריך 26.12.2013 מתוך:-
http://www.akizel.net/2013/02/blog-post.html



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה