יום שישי, 17 בינואר 2014

הצד האפל של האינטרנט- בריונות רשת

בשבוע הזה פנתה אלי תלמידה בכתה ד' וטענה שאחת מחברותיה מדברת עליה דיבורים לא יפים בפייסבוק, המסכנה הייתה מזועזעת מאוד  והיה לה קשה לדבר על נושא זה !פתרתי את הבעיה אחרי  כמה פגישות  עם התלמידות ועם הוריהן.
 נדהמתי כמה קטנים ( תלמידי כיתה ד' )  יכולים להיות בצד האפל של האינטרנט  ברשומה זאת ברצוני לדבר  על אלימות מקוונת שגם הגיעה לבית שלי, בתי בת 15 שנה יש לה רגישות מתקופות מעבר והיא מתעטשת הרבה גם חברה מחברותיה נתנה לה "כינו ותמונה " מביכים ומעליבים  בפייסבוק!  הרגעתי את  הבת שלי ותמכתי והדרכתי אותה איך לפתור הבעיה, המקרים האלה הזכירו לי סרט שצפיתי בו  המבוסס על מקרה אמיתי שקרה בארץ , הסרט  ילדים ללא רחמים , ההטרדות ברשת ההחברתית כלפי הנער הובילו אותו לשים קץ לחייו.



אני רואה שהמצב הולך וגובר, הרבה עברו הטרדות, השפלות ואיומים.
 דוד אל מזרחי....האנה סמית.....פיבי פרנס
אולי אתם לא מכירים אותם, הנערים האלו נפלו קורבן לבריונות ברשת ולהטרדות מחבריהם ברשתות חברתיות והתאבדו.
בריונות ברשת מוגדרת כ"תופעה בה נעשה שימוש באינטרנט או בטלפון הנייד על מנת להשמיץ, להטריד, להביך, להפחיד, או לתקוף אדם יחיד או קבוצה, בריונות רשת יכולה להתקיים באמצעות בלוגים, אתרי אינטרנט, קהילות מקוונת, דואר אלקטרוני, MMS,SMS. (מתוך ויקפדיה)
מציין גפן (2013) בכנס הבינלאומי השישי בהכשרת מורים שבין שישה לשלושה אחוזים מבני הנוער חווים צורה מסויימת של אלימות.בעוד אנשים מכל הגילאים כפופים באופן פוטנציאלי להטרדה ולאלימות ובריונות ברשת ההשפעות המזיקות שלה כוללות ניסיונות התאבדות, שנראה כי הם בולטים במיוחד בקרב תלמידי תיכון בגילאי 12-15.
אז מהו תפקידנו כמורים בנושא זה?
אני רואה קודם כל צריך להגביר את המודעות לנושא זה וצריך לדעת יותר על סוגי בריונות מקוונת בכדי לטפל בכל צד במלוא הבטחון
לבריונות מקוונת יש כמה סוגים( מתומצת מבלוג יהונתן קלינגר ) :-
1- התלהמות :-החלפת דברים פוגעניים ללא קשר ממשי לנושא המדובר וללא איזון- כל העורבים בשיחה נגררים להתנהגות לוחמנית ופוגענית.
2- השמצה:- הפצת מידע שקרי על אדם מסויים.
3- התחזות:- שימוש בסיסמה ובשם משתמש- כלומר בניית פרופיל חדש ופוגעני.
4- אאוטינג והולכת שולל:-חשיפת מידע אישי.
5- מניעה:-מניעת גישה מאדם מסוים לזירה חברתית ברשת.
6-מעקב:- מעקב אחרי אדם ברשת לצורך השגת פרטים ומידע אישי עליו במטרה לפגוע בו להפחיד אותו או לסחוט אותו.
7- איום:- איומים ברשת לפגיעה באדם מסוים או קבוצה, מוסד וארגון יכולים בהחלט להגיע לידי מימוש בעולם האמיתי.
ברשומה זאת אתייחס לתפקיד המורים בנושא זה :- על המורים לקדם העלאת המודעות אצל התלמידים לתופעה זאת על ידי פעילויות מתוקשבות, להלן דוגמאות לפעילויות מאתר בין הצלצולים , מצגת מעניינת בריונות ברשת מאפשרת למורים לעסוק בנושא בצורה מפעילה וחוויתית, במטרה להגביר את המוטיבציה של התלמידים לפעול כדי למנוע את התופעה.


פעילות אחרת שאחת ממטרותיה של הפעילות היא עידוד ראיה מורכבת של הסיטואציה מסויימת ועידוד קבלת הכרעה אישית המתבססת על מידע וקבלת החלטות.משפט ציבורי- אלימות ברשת- לתלמידים מוצג סיפור העוסק בנושא של אלימות ברשת. לאורך הפעילות הם יעברו מספר שלבים של- הכרות עם החוק, העלאת טיעונים עבור שני הצדדים ולבסוף הכרעה על פי דעתם האישית. המטרה היא לעודד חשיבה אישית, יצירתית ומורכבת ביחס לסיפור המתואר.במהלך הפעילות, התלמידים יתחלקו בין המחשבים ויעשו עבודה אישית

האם יש מענה מערכתי לטיפול בתופעה הזואת?
הצורך בגיבוש מענה מערכתי הביא את משרד לביטחון הפנים בשיתוף עם תכנית עיר ללא אלימות להחלטות מסויימות בהתחלה כתיבת נייר עמדה על התמודדות עם הסכנות והאלימות באינטרנט וברשתות חברתיות , במסמך זה יש סקירה לתופעות והסכנות, הגדרת מטרות והצעות לדרכי פעולה.
לאחרונה נחשפתי למיזם חדש שמטרתו לטפל בתופעות האלימות ברשת האינטרנט שנקרא הכפתור האדום" הכפתור האדום הינו תוסף לדפדפן אשר מאפשר למשתמש בו לדווח על ביטויים אלימים ברשת אשר נגלים בפניו ,הכפתור הינו כלי חינמי אשר בעזרתו כל משתמש יוכל לקחת חלק במלחמה באלימות ברשת ובאמצעות לחיצה אחת לדווח לעומת הכפתור האדום על ביטויים אלימים בהם הוא נתקל"


לסיכום:
הבנת הבעיה ואת מרכיביה חוסך זמן לפתרון יעיל ומהיר בנוסף לפריט העלאת המודעות צריך שיתוף פעולה בין המורים( בית הספר),התלמידים(שנחשפים לאלימות), המשפחה( ההורים- שצריך להבין את התופעה וסכנותיה),  וביחד בשיתוף מבנה ארגוני מפקח . יסייע להפחית את התופעה ואף להפסיקה.
אלימות ובריונות ברשת גוברת והולכת ,עלינו כאנשי חינוך להלבין  ולהאיר את הצד האפל של האינטרנט ,אנו רואים ניצנים יפים לטפול בבעיה כמו פרויקטים ארציים כמו עיר ללא אלימות ומיזמים חדשים כמו הכפתור האדום  בנוסף לתמיכה לצד החינוכי( הבהרות למורים, תלמידים והורים), פעילויות מתקושבות בנושא... אבל עדיין אין חקיקה ארצית קבועה   ומותאמת לבעיה . אולי יהיה בעוד חודשים. מי יודע?

מקורות:-
בין הצלצולים, (ח"ת). התמודדות עם אלימות וטיפוח אקלים בית ספרי. אוחזר ב17 בינואר ,2014 מתוך:-

גפן, א' (2013). אלימות ובריונות ברשת: כיצד זה שונה מבריונות מסורתית בבית הספר, ומה כל מחנך צריך לדעת. אוחזר ב17 בינואר ,2014 מתוך:-

ויקפידיה,(2014). בריונות רשת . אוחזר ב17 בינואר ,2014 מתוך:-



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה